Contact

Pentru a avea o sarcina normala si mai ales pentru a naste un copil sanatos, sunt cateva lucruri importante de care ar trebui sa tineti cont in perioada prenatala.


Poate ca sunteti la prima sarcina sau poate ca nu ati mai fost la medicul ginecolog de ceva vreme. Chiar daca din diferite motive nu va este la indemna sa ajungeti la medicul ginecolog, trebuie sa va programati macar o vizita la medicul de familie. Astfel, acesta va trece in revista istoricul dumneavoastra medical, starea de sanatate prezenta si va evalua orice tratament care va este administrat la ora actuala. O serie de medicamente pot fi chiar periculoase daca sunt administrate in sarcina si cel mai probabil va trebui sa renuntati la acestea. Unele tratamente, chiar in conditiile in care sunt strict necesare, vor trebui schimbate cu altele, mai putin daunatoare in sarcina.

Medicul de familie va discuta cu dumneavoastra o serie de probleme cum ar fi: regimul alimentar, greutatea corporala, daca si ce exercitii fizice efectuati, precum si orice obicei nesanatos pe care il aveti (fumat, consum de alcool).

Medicul de familie va va recomanda un complex de vitamine si minerale pentru a se asigura ca organismul dumneavoastra este in cea mai buna forma pentru a ramane insarcinata.

Daca nu v-ati mai efectuat analizele in ultimul timp, trebuie sa soliciti recomandarea medicului de familie pentru o examinare ecografica si o testare pentru bolile cu transmitere sexuala.

Administrarea unui complex de vitamine si minerale – precum Natalvit – in perioada preconceptionala este extrem de importanta. O doza de 0.6 mg de acid folic, continuta in acest complex, scade riscul de defecte de tub neural cu pana la 70%. Defectele de tub neural sunt malformatii congenitale grave si sunt cauzate de o dezvoltare incompleta a tubului neural care include creierul si maduva spinarii. Defectele de tub neural sunt unele dintre cele mai frecvente malformatii congenitale.

Complexul de vitamine si minerale Natalvit va fi util apoi pe toata perioada sarcinii, precum si in perioada postnatala (de alaptare). Utilizarea Natalvit scade riscul aparitiei defectelor congenitale (luxatie congenitala de sold, hipotiroidism congenital, piciorul stramb congenital) dar scade si simptomele ce insotesc primul trimestru al sarcinii: greata, varsaturi sau durerile de cap.

Daca fumati sau consumati alcool, chiar daca o faceti doar ocazional, acesta este momentul pentru a renunta. Numeroase studii indica faptul ca fumatul sau consumul de alcool pot determina pierderea sarcinii, nasterea prematura sau greutatea mica la nastere. Nu uitati ca o serie de elemente toxice (gudroane, cetone) pot ramane prezente in sange chiar dupa o perioada de abstinenta.

Mai mult, cercetari recente releva ca fumatul poate influenta negativ fertilitatea, atat cea feminina dar si cea masculina (scaderea numarului de spermatozoizi si a mobilitatii acestora). De altfel, chiar si fumatul pasiv, acasa sau in locuri publice, poate scadea sansa de a ramane insarcinata.

Alcoolul poate deveni un obstacol impotriva sarcinii, asa ca ar fi o idee buna ca atunci cand v-ati hotarat sa ramaneti gravida, sa renuntati la acest obicei. Alcoolul ingerat in timpul sarcinii poate determina probleme la nastere dar si in dezvoltarea normala a noului nascut.

Incepeti sa faceti alegeri sanatoase in regimul dumneavoastra alimentar. Alimentatia bogata in nutrienti va asigura o parte din necesarul de substante nutritive necesare unei sarcini sanatoase. Incearcati sa manancati zilnic fructe si legume proaspete, cereale integrale si alimente bogate in calciu. Introduceti in alimentatia dumneavoastra surse de proteine cum sunt fasolea, nucile, semintele de floarea soarelui sau produsele din soia. Valoare proteica ridicata o are si carnea, iar “portia zilnica” recomandata in sarcina de specialisti este de 150-250 gr.

Trebuie sa va ganditi la greutatea optima spre care trebuie sa tindeti pentru a reusi mai usor sa ramaneti insarcinata. Daca aveti un indice de masa corporala (IMC) prea mare sau dimpotriva, prea mic, este posibil sa ramaneti insarcinata mai greu. Studiile efectuate pe aceasta tema indica faptul ca un IMC sub 18.5 sau peste 25 pot afecta negativ fertilitatea feminina.

Va puteti calcula IMC folosind formula de calcul alaturata:
IMC = M (kg) / H² (m²)
IMC se calculeaza impartind greutatea exprimata in kilograme la patratul inaltimii exprimata in metri.

IMC < 18,5: Cantitatea de grasime corporala este foarte scazuta. Daca sunteti o atleta de performanta, atingerea unui IMC mic poate constitui un obiectiv pe termen scurt. Daca nu sunteti atleta, un IMC scazut poate indica faptul ca sunteti subponderala, ceea ce poate duce la o imunitate scazuta a organismului. Daca atat greutatea cat si IMC-ul au valori mici, e recomandat sa luati in greutate folosind o dieta sanatoasa si exercitii fizice menite sa va creasca masa musculara.

IMC intre 18,5 si 25: Aveti IMC-ul ideal, cu cantitatea de grasime corporala suficienta pentru asigurarea unei sanatati optime. 

IMC intre 25 si 40: Sunteti considerata supraponderala sau obeza. Ar trebui sa scadeti din greutate printr-o dieta sanatoasa si efort fizic sustinut. 

Ar fi bine sa incepeti si mai ales sa va tineti de un program zilnic de exercitii fizice si veti fi rasplatita de un corp pregatit pentru a purta o sarcina. Mai mult, efortul fizic va va ajuta sa va eliberati de stresul cauzat de activitatile zilnice, stres care poate deveni un impediment in calea sarcinii.

Un program sanatos include 30 de minute de exercitii fizice zilnic cum ar fi: mersul pe jos sau utilizarea bicicletei de interior, stepper-ului ori a benzii de alergare.

Pentru a va mari flexibilitatea corporala incearcati stretching-ul sau exercitii moderate de gimnastica. O data ce ati ramas insarcintata nu este contraindicat, ci dimpotriva, este chiar recomandat sa continuati aceste exercitii, cu moderatie, desigur. Exceptie fac cazurile in care exista complicatii legate de sarcina.

Daca exercitiile fizice nu au fost printre prioritatile dumneavoastra in ultima vreme, incepeti cu 20 de minute de plimbare zilnica si adaugati apoi treptat mai multa activitate in rutina zilnica.

Cand va pregatiti sa ramaneti insarcinata trebuie sa aveti grija de sanatatea dintilor dumneavoastra. Schimbarile hormonale din timpul sarcinii cresc riscul de afectiuni ale gingiilor. Nivelele crescute de estrogen si progesteron determina reactii diferite la placa bacteriana care au ca rezultat iritarea, inflamarea sau chiar sangerarea gingivala la periajul zilnic.

Vestea buna este ca femeile care isi respecta cu rigurozitate igiena orala inainte de a ramane insarcinate vor scadea semnificativ probabilitatea complicatiilor gingivale in timpul sarcinii.

Ideal este sa va vizitati medicul dentist acum pentru un control si chiar un detartraj, mai ales daca nu ati facut acest lucru in ultimele 6 luni.

Nu exista un consens clar in privinta cofeinei consumate in timpul sarcinii sau a cantitatii optime pentru a evita orice risc legat de consumul de cafea. Expertii in domeniul medical sunt de parere insa ca femeile gravide ar trebui sa evite consumul unor cantitati mari de cofeina.

Unele studii indica o corelatie stransa intre consumul crescut de cafea si fertilitatea feminina scazuta. Prea multa cafea, spun alte studii, ar fi legata de un risc crescut de avort spontan.
Pentru o siguranta mai mare a sarcinii, nu este indicat un consum mai mare de 200 ml de cafea pe zi.

Femeile care sufera de iritabilitate sau alta indispozitie psihica (depresie, insomnie, nervozitate) sunt mult mai susceptibile in a avea probleme de fertilitate. Conform specialistilor, o femeie deprimata psihic cu greu poate avea grija de propria persoana, deci cu atat mai putin de un nou nascut. De aceea, probabilitatea de a ramane insarcinata intr-o astfel de situatie, este mult mai redusa.

Specialistii sugereaza, in special pentru femeile cu antecedente in acest sens, necesitatea unui control de specialitate inainte de hotararea finala legata de sarcina. Daca observati semne premergatoare ale unei indispozitii psihice, cum ar fi pierderea interesului in activitati pe care le efectuati cu placere, scaderea apetitului, schimbari in programul de somn, o pierdere de energie sau incercati sentimente de pierdere a increderii in oamenii din jurul dumneavoastra, va recomandam sa consultati un un psiholog sau psihiatru. Astfel, specialistul va va ajuta sa gasiti metodele de relaxare cele mai indicate in cazul dumneavoastra sau chiar va va recomanda o medicatie antidepresiva usoara, sigura insa pentru perioada de preconceptie sau in timpul sarcinii.

Este foarte important sa va feriti de orice fel de infectii, pe cat posibil, in perioada in care doriti sa ramaneti insarcinata si in continuare, pe perioada sarcinii. Sunt infectii care va produc dumneavoastra neplaceri dar, mai grav, pot afecta sarcina sau noul nascut.

Incearcati sa va feriti de anumite alimente nepreparate sau insuficient preparate. Aceste alimente pot gazdui bacterii periculoase care la randul lor, pot provoca listerioza. Listerioza este o boala pe care femeile insarcinate o pot dobandi prin contactul cu animalelele purtatoare ale bacteriei, consumul de carne cruda, lactate nepasteurizate sau legume negatite. Aceasta poate provoca avorturi spontane sau nasteri premature la femeile insarcinate.

Evitati de asemenea sucurile nepasteurizate pentru ca acestea ar putea contine bacterii periculoase, cum ar fi Salmonella sau E. coli.

Asigurati-va ca va spalati pe maini frecvent, mai ales atunci cand pregatiti mancarea. Ar fi o idee buna sa purtati manusi atunci cand manevreati gunoiul menajer sau faceti curatenie pentru a evita infestarea cu toxoplazmoza, o alta infectie care poate fi foarte periculoasa in sarcina.

Unele femei pur si simplu renunta la metodele contraceptive atunci cand se pregatesc sa devina mamici dar lasa mai degraba soarta sa decida momentul. Cele mai multe insa adopta o metoda mai calculata incercand sa-si monitorizeze semnele si simptomele care anunta perioada fertila din fiecare luna.

Folositi testele de ovulatie pentru a determina mai exact perioada in care este cel mai probabil sa ramaneti insarcinata. Testele de ovulatie detecteaza hormoni in urina sau schimbari la nivelul salivei si la nivelul tegumentelor, semnale care anunta apropierea ovulatiei.

Daca nu aveti la dispozitie astfel de teste puteti sa va masurati temperatura corporala. Una dintre cele mai accesibile metode de evidentiere a ovulatiei este urmarirea temperaturii bazale masurata dimineata, imediat ce v-ati trezit. Atunci cand observati, in fiecare luna, o crestere a temperaturii bazale corporale, in aproximativ acelasi interval de timp dupa ciclul menstrual, este foarte probabil ca atunci se produce ovulatia. Urmarirea acestor simptome pe parcursul a cateva luni de zile, impreuna cu metoda calendarului, va poate ajuta sa va detectati perioadele de ovulatie.

Renuntarea la contraceptive poate fi usoara in cazurile in care renuntati la prezervative sau diafragma contraceptiva. Este putin mai complicat insa atunci cand vreti sa renuntati la pilula contraceptiva.

Daca ati utilizat pana in prezent contraceptia orala este recomandat sa terminati folia curenta pentru a evita astfel sangerarile neregulate. In momentul in care incetati sa mai luati pastilele ar trebui sa urmati o perioada in care sa va pregatiti corpul pentru o urmatoare sarcina. In loc sa va grabiti spre conceptie, e bine sa va rezervati o perioada de cateva luni care va va permite sa eliminati toti hormonii din anticonceptionale si sa incepeti tratamentului cu acid folic si vitamine pentru perioada prenatala.